poniedziałek, 16 stycznia 2017

Pumpernikiel


Ania z bloga kuchennymidrzwiami.pl zachęciła mnie do wzięcia udziału w co miesięcznym pieczeniu chleba. A oto efekt.




Zaczyn:
  • 1,5 dag drożdży
  • 250 ml ciepłej wody
  • 4 łyżki mąki pszennej
  • 4 łyżki mąki żytniej typ 720

Składniki dobrze wymieszać, przykryć i odstawiać na 24 godziny w ciepłe miejsce.





Ciasto chlebowe:

  • zaczyn
  • 2 łyżki miodu
  • 375 ml ciepłej wody ( jeżeli dodamy kawę to 350 ml wody)
  • 400 g mąki żytniej typ 720
  • 600 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 1 łyżka soli
  • 4 łyżki oliwy
  • 4 łyżki melasy ( można dodać słód jęczmienny lub żytni) , u mnie miód
  • 25 ml mocnej kawy 
  • ziarna do posypania (opcjonalnie)
  • plus 1 jajko do posmarowania chlebów
Przygotowanie :


  1. Z mąki usypać kopiec i zrobić w nim duży krater. W krater wlać zaczyn , dodać sól, miód, olej, melasę i kawę
  2. Zarabiać, dodając wodę aż ciasto zacznie zbijać się w kulę
  3. Wyrabiać ciasto przez 10-15 minut, dodając wody, jeśli jest zbyt suche lub dosypując mąki, gdy zbyt wilgotne (i tu mała uwaga, ciasto z mąki żytniej powinno być lekko klejące). Elastyczne i gładkie ciasto natrzeć oliwa i odstawić do wyrośnięcia na 2-3 godziny, aż podwoi objętość
  4. Wyrośnięte ciasto zagnieść jeszcze raz, podzielić na dwa chlebki lub włożyć do natłuszczonych foremek do chleba . Ponacinać chlebki nożem umoczonym w wodzie i odstawić do wyrośnięcia pod wilgotną ściereczką na 1 godzinę.
  5. Wyrośnięte chlebki posmarować jajkiem i posypać ziarnami. Piec w 190°C przez 1 godzinę. Dobrze jest też wstawić na dno piekarnika naczynie z wodą.
Moje uwagi:

Chleb piekłam w  foremkach 25 x 12 cm
Dodałam do niego kawę zbożową zaparzoną w 50 ml wody, dodałam więc w całości 400 ml wody, a nie 375 ml jak było w przepisie.
Opiekłam kilka kromek w tosterze, pycha :)

23 komentarze:

  1. Piękny!
    Zjadłabym z rozkoszą kilka Twoich kromek...
    I dziękuję,że piekłaś w styczniu w ramach naszej Piekarni!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis na chlebek nie był skomplikowany i dlatego mi się udał:)

      Usuń
  2. Bardzo smakowite chlebki.
    Dziękuję za wspólne pieczenie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo udany efekt ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za wspólne pieczenie! Ogromna frajda i pyszny efekt :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pysznie upieczony!
    Smaczna, szybka wersja :)
    Miło piec razem w styczniu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyszły wspaniale. Pozdrawiam serdecznie .

    OdpowiedzUsuń
  7. Pięknie Ci się upiekło ! Dzięki za wspólny czas :-).

    OdpowiedzUsuń
  8. Twoje chleby prezentują się pięknie i apetycznie. Dziękuję za wspólny czas w styczniowej piekarni.

    OdpowiedzUsuń
  9. dobrze, że dałaś się namówić:) wspaniały bochenek!

    OdpowiedzUsuń
  10. Zawsze się zastanawiałam co to jest ten pumpernikiel :)

    OdpowiedzUsuń
  11. PIĘKNY, WYGLĄDA BARDZO SMACZNIE.
    WYPRÓBUJĘ TWÓJ PRZEPIS.
    POZDRAWIAM:)

    OdpowiedzUsuń
  12. całe lata nie jadłam pumpernikla, a sama nigdy nie piekłam... narobiłaś mi apetytu! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo apetyczne kromki!
    Dobrze, że dałaś się zachęcić. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jadłam kiedyś taki własnoręcznie upieczony chleb.Pychota , smak niezapomniany.Pięknie wygląda Twój chlebek. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  15. Wiesz Uleńko, Ty to jednak potrafisz upichcic chyba wszystko. Ja nawet zwykłego chleba nigdy nie upiekłam, ale pochwalę się, że dzisiaj zrobiłam bułeczki z Twojego przepisu. Pyszne były i szybko się skończyły.( Wrzucę na mojego bloga fotki) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Smakowicie wypieczony są Twoje bochenki i mają idealny miękisz. Dziekuję za wspólne pieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Pięknie Ci się upiekł. Do kolejnego razu! :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne chlebki!
    Dziękuję za wspólny czas i wszystkiego dobrego w nowym roku!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...