piątek, 2 września 2022

Chleb żytnio- orkiszowo- pszenny

 To mój pierwszy wypiek eksperymentalny w którym użyłam gotowego suszonego zakwasu żytniego.

Składniki :

  • 150 g mąki żytniej typ 2000
  • 200 g mąki orkiszowej jasnej typ 630
  • 150 g mąki pszennej typ 500
  • 400 ml letniej wody
  • 1 torebka drożdży instant tj.8 g
  • 1 torebka Zakwasu chlebowego żytniego dr. Oetker 15 g
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • 3 łyżki oleju
  • 20 g siemienia lnianego
  • 5 g czarnego sezamu


Przygotowanie:
  1. Odmierzyłam mąki, cukier, sól, olej, siemię -lekko zmieliłam, dodałam sezam i wszystko wymieszałam
  2. Wsypałam zakwas, a do letniej, odmierzonej  wody wsypałam drożdże instant i dokładnie je wymieszałam, dodałam do całości
  3. Wyrobiłam dokładnie drewnianą łyżką
  4. Pozostawiłam w misce pod przykryciem na ok. 40 min. aż ciasto zaczęło wyraźnie rosnąć
  5. Po tym czasie przerobiłam ciasto jeszcze raz i przełożyłam do wysmarowanej smalcem foremki ( 25 x 12 cm),  posypałam delikatnie mąką, przecięłam z wierzchu ostrym nożem w 3 miejscach i pozwoliłam ciastu ponownie wyrosnąć
  6. Piekłam w nagrzanym piekarniku przez 15 min. w temp. 220*C, a potem przez 30 min w temp. 190*C (pod spód foremki użyłam kamienia do pieczenia).


Eksperyment uważam za udany, na pewno taki chlebek będzie częściej gościł na moim stole :)


              Użyłam sezamu czarnego, ale jak ktoś nie lubi jego smaku to polecam  sezam biały.


1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...