poniedziałek, 5 lutego 2024

Kerststol- ciasto z bakaliami

 

Kerststol to tradycyjne niemieckie ciasto bożonarodzeniowe, ale mnie wydaje się, że smaczne będzie o każdej porze roku...może nawet na Tłusty Czwartek :)

Boże Narodzenie niedawno było, to może pozostańmy jeszcze w tym klimacie.

Jeśli nie lubimy bakalii, no to raczej nie przypadnie nam do smaku.

Składniki :

  • 2 łyżki aktywnych, suchych drożdży
  • 175 ml letniego mleka
  • 75 g cukru pudru
  • 1 duże lu 2 mniejsze jajka
  • 75 g miękkiego, dobrego masła
  • 1 łyżka przypraw do piernika
  • 350 g mąki pszennej
  • 250 g różnych suszonych owoców
  • szczypta soli
  • opcjonalnie 200 g marcepanu


Przygotowanie:
  1. Odmierzamy mleko i wsypujemy do niego drożdże, ( ja zawsze dodaję łyżkę mąki i łyżeczkę cukru- lepiej rosną) pozostawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia
  2. Gdy podrosną przelewamy je do dużej miski i mieszamy dokładnie z cukrem pudrem, solą i rozmąconym jajkiem, przyprawą i mąką, gdy składniki połączymy, dodajemy miękkie masło i ponownie mieszamy - robiłam to ręcznym robotem
  3. Przekładamy ciasto na posypaną mąką deskę i zagniatamy dodając do ciasta bakalie, (ja moczę je w wodzie choć 30 min. i dodaje po zupełnym osączeniu) odkładamy ciasto do miseczki posmarowanej oliwą, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia
  4. Nagrzewamy piekarnik do 180*C, przekładamy wyrośnięte ciasto do foremki i pieczemy przez ok. 45 min., w moim piekarniku piekłam prze 50 min, foremkę ustawiłam na kamieniu do pieczenia pizzy
  5. Sprawdzać patyczkiem czy środek ciasta dopieczony.


Moje uwagi:
Ciasto drożdżowe, ale o smaku korzennym od dodanych przypraw do piernika.
Miałam tylko 150 g bakalii, ale faktycznie przydałoby się tyle ile było podanych w przepisie, byłoby bardziej bakaliowe:)
Jeśli powtórzę pieczenia do dodam ciut więcej masła, będzie bardziej maślane.
Przepis znalazłam w dwutygodniku Smakowite wypieki.
W oryginalnym przepisie był jeszcze dodany do środka ciasta marcepan, pominęłam.
Piekłam w foremce 24x12 cm
Jak przystało na drożdżowe, najlepsze z masłem :)


6 komentarzy:

  1. Zdecydowanie wypiek dla mnie i drożdżowe i bakaliowe, mniam 😀

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny przepis, dzięki wielkie
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Thank you for sharing the recipe for Kerststol! It's wonderful to explore traditional recipes from different cultures, especially ones associated with festive occasions like Christmas. The inclusion of dried fruits and spices in the cake must give it a rich and aromatic flavor.

    OdpowiedzUsuń
  4. O proszę, coś nowego! Wygląda zacnie, no nie smażone, więc wątrobowcy mają lżej w Tłusty Czwartek ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wykorzystam wszystkie podpowiedzi a ciasto na pewno upiekę bo wygląda świetnie a do tego drożdżowe czyli to, które lubimy najbardziej:)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasto z bakaliami prezentuje się bardzo smakowicie :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...