niedziela, 27 listopada 2022

Piernik świąteczny na maśle

 Już dziś zamieszczam przepis na zrobienie świątecznego piernika, bo czas nagli..

To ostatni dzwonek by go "zarobić" i poczekać z upieczeniem do ostatnich dni przed Świętami.


Składniki :

  • 1 kg + 1 szklanka mąki pszennej 
  • 3 jajka
  • 1 szklanka mleka
  • 1/2 l. miodu
  • 3 płaskie łyżeczki sody
  • 2 niepełne szklanki cukru
  • 250 dag masła
  • 2 opakowania przypraw korzennych do pieczenia pierników


Przygotowanie:
  1. Do mleka wsypać cukier, wlać odmierzony miód i dołożyć masło i postawić na gazie- mieszać do rozpuszczenia składników
  2. Zdjąć garnek z gazu, wystudzić masę
  3. Wlać rozmieszane jajka, mąkę , przyprawy i dokładnie całość wymieszać
  4. Na końcu dodać sodę i ponownie masę wymieszać
  5. Tak przygotowaną masę przykryć i pozostawić w zimnym pomieszczeniu do czasu pieczenia ciasta na Święta.

Z tej masy piernikowej można również upiec ciasteczka - pierniki.

Ja wykorzystam do zrobienia tradycyjnego piernika. Upiekę 3 placki i przełożę je powidłami śliwkowymi. Tak jak w tym podobnym, ale trochę innym przepisie.

Tam znajdziecie więcej wskazówek jak ostatecznie przygotować ciasto.

Przyprawa do pierników najlepsza bez mąki i cukru.

U mnie firmy Kotanyi, opakowanie ma 27 g mieszanki.

Więcej zdjęć jak upiekę ciasto...


Przyznam,że piernik wg starej receptury ze smalcem był smaczniejszy. Nie zawsze więc warto wypróbowywać nowe przepisy tuz przed szczególnymi okazjami...


Piekłam w okrągłej foremce o średnicy 24 cm.

Lepiej gdybym podzieliła ciasto na na 4 części lub upiekła w większej foremce. Byłyby cieńsze placuszki.

Piekłam z połowy składników.


8 komentarzy:

  1. Urszulko kochana, są Twoje komentarze, tylkom była w Bieszczadach i nie mogłam moderować (a musiałam włączyć tę durną moderację, bo jakieś Ruskie (od toreb) oraz szturmujący blogi akwizytorzy mnie nękali :-D). Selery będę robić, gdy pojadę do Martika do Słowenii - ona tam miała jakiś niewytłumaczalny dla nas urodzaj polskich warzyw. Nie może sama tego przerobić i czeka na mnie. A co do piernika to (pierwszy raz w mojej karierze" blogera kulinarnego" - którego i tak nikt nie czyta oprócz garstki starych znajomych) porwałam się na piernik dojrzewający 6 tygodni i właśnie mi dojrzewa w lodówce. Mam nadzieję, że "zaszpanuję" tym wypiekiem w Słowenii Na Wigilii. Buźki serdeczne dla jednej z moich najstarszych blogowych przyjaciółek :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że pochwalisz się piernikiem na blogu🙂
      Ten dojrzewający popełniłam kilka razy ale dawno,dawno temu kiedy było więcej chętnych do jedzenia.
      Może powinnam się skusić, w końcu to piernik i może sobie leżakować.
      Pozdrawiam Was kobietki kochane:)


      Usuń
    2. Tak, oczywiście zamieszczę zdjęcia. Bliżej Świąt upiekę piernik, myślę,że kilka dni leżakowania już z powidłami wpłynie jeszcze bardziej mu na "zdrowie"...pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy przepis ciasto wyglada swietnie,dziekuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To będzie smak prawdziwego, korzennego piernika. Mam nadzieję !
      pozdrawiam bardzo serdecznie.

      Usuń
  3. Ten piernik jest na pewno świetny. Moja rodzina nie przepada za piernikiem , a więc nie piekę. Zastępuję go różnymi ciastami z makiem. Pozdrawiam serdecznie Urszulko 🎄🎄🎄🎄🎄

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nigdy nie robiłam podobnego piernika. Ale może dzięki Twojemu przepisowi w przyszłym roku...

    OdpowiedzUsuń
  5. Dostałam od koleżanki przepis również na maśle. Nie mogę się doczekać zapachu jaki daje świąteczny piernik.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...