czwartek, 10 sierpnia 2023

Chleb orkiszowy na zakwasie żytnim suszonym



Składniki :

  • 500 g mąki orkiszowej typ 630 plus 4 łyżki
  • 2 dag świeżych drożdży
  • 15 g suszonego zakwasu chlebowego
  • 300 ml soku marchwiowego
  • łyżka miodu
  • łyżka soli
  • łyżka oleju
  • garść suszonej żurawiny
  • garść orzechów włoskich
  • 330 ml soku marchwiowego
  • 2 łyżki płatków owsianych


Przygotowanie:
  1. Mąkę wsypałam do misy robota planetarnego, dodałam sól, olej, miód
  2. Do 1/2 szklanki wody dodałam drożdże i suszony zakwas- wymieszałam, poczekałam, aż drożdże "ruszyły"
  3. Zakwas dodałam do mąki, także letni sok marchwiowy i włączyłam robot na obroty szybkość 2, potem na szybkość 3 - ciasto połączyło się w kulkę
  4. Pozostawiłam je do lekkiego wyrośnięcia, potem dodałam zamoczone wcześniej ( a przed dodaniem osączone) w wodzie płatki owsiane, żurawinę i pokruszone orzechy- wyrobiłam robotem szybkością 3
  5. Pozwoliłam by ciasto wyrosło w misie, gdy podwoiło objętość przełożyłam na stolnicę i rozciągnęłam je dwukrotnie podsypując mąką-uformowałam bochenek i przełożyłam do foremki wysmarowanej smalcem
  6. Gdy ciasto ponownie podrosło wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 220 *C, piekłam w tej temp.20 min, potem przykryłam pokrywą i dopiekłam przez 45 min. ( wystarczyłoby 40 min. bo chleb był trochę z wierzchu za bardzo dopieczony).


                          Piekłam w szklanej foremce o średnicy 23 cm -ustawiłam ją na kamieniu do pieczenia pizzy.

Bardzo podobny przepis tu

5 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo smacznie. Ależ on musi być pyszny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też dodaję do drożdżowego pieczywa suchego zakwasu, bo lubię wyrazisty smak chleba. Ale teraz jeszcze wykorzystam Twój patent z tą marchewką - kolor super!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nawet poczułam zapach tego zapewne pysznego chleba
    Pozdrawiam serdecznie z moich zielonych stron

    OdpowiedzUsuń
  4. Chlebek prezentuje się przepysznie :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...